30. april 2017

Leg, eksperimentering og læring

"Hvad er kodning"? Sådan lød et af spørgsmålene den første dag på workshoppen: "Pædagogiske Processer med Digitale Medier og Teknologier". Det tror vi faktisk godt de vidste svaret på fem dage senere! 

De studerende arbejdede ugen igennem i grupper. Her leges og eksperimenteres der med de nye teknologier "Ozobotter", "Coding-Pirate-spillet" og "Makey Makey". De studerende fik god tid til at lege selv, så de fik en forståelse af hvilke tanker, der evt. også ville gå igennem børnenes hoveder.



Storytelling med teknologier præsenteret ved ovenstående billede. Her er det eventyret "Klodshans" som fortælles med Ozobotter, som er blevet "pyntet" til dagens lejlighed. Forinden havde de studerende lavet den klassiske "tegn-en-figur" leg, hvor de skulle tegne henholdsvis hoved, krop og ben. Dette var for, at få en forståelse af kollaboration, og det at arbejde med andres kreative produkter i en remix-proces.

"Facebook" og "Padlet" blev brugt som kommunikationsmiddel som indledende refleksionsøvelse til de studerendes egen designproces.
Undervejs var der også tid til leg. Her afprøves det klassiske "Super Mario"-spil med "Makey Makey".


De studerende skulle planlægge en læringsaktivitet for 4-6 børn (2. klasser) med brug af digitale medier og teknologier. Ozobot-baner skulle tegnes. Mapop-kort skulle generes. QR-koder skulle produceres.

Dagen før designet skulle stå sin prøve, fik de studerende en feedback fra en online-coach, som er uddannet IT didaktiker. Dette var ligeledes et eksempel på, hvordan vi kan benytte vores netværkssamfund i et forsøg på at åbne skolen ud mod omverdenen. 

Afprøvning af design
Om fredagen skulle de studerende (endelig) gennemføre deres aktivitets/læringsdesign. Vi ved ikke hvem der var mest spændte; os, de studerene eller børnene!?
Aktiviteterne, som foregik både ude og inde, var en blanding af skattejagter, bogstavjagter, Ozo-bane-ræs, QR-kode-kimsleg og en masse andet! 






Det var en flok glade børn, studerende og undervisere der gik på påskeferie den fredag.

Nu starter arbejdet med at samle vores data fra vores iterationer i det endelige speciale. Følg gerne med her på siden i løbet af processen!



Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Om denne blog

Styrelsen for IT og Læring (STIL) og Center for Undervisningsmidler og Digitale Medier (CUDiM) indledte efteråret 2016 et samarbejde omkring "Forsøg med Assisteret Fjernundervisning i Folkeskolen". Læs om projektet her. Vi deltager i dette projekt i forbindelse med vores speciale, som er tilknyttet UCN i Aalborg Kommune. Vi har designet en workshop gennem Design-Based Research, som kan bidrage til et kompetenceløft af pædagogstuderende inden for brug af teknologi og digitale medier. Bloggen har været vores elektroniske dagbog i perioden februar - juni 2017.

Oversigt over blog

Leveret af Blogger.

Bidragydere