9. marts 2017

Første workshop i Klub Noden

Det er blevet tid til første iteration af vores design. Konteksten er Klub Norden på Frederiksberg, og deltagerne er 12 pædagogstuderende. Og vi glæder os! 


Dag 1 indledes med kaffe og the, så deltagerne har mulighed for at hilse på hinanden og os samt se folderen igennem, som indeholder informationen, du ligeledes kan se på billederne i dette blogindlæg. 


Herefter holder Katrine et oplæg om baggrunden for workshoppen og beskriver i korte træk "Forsøg med assisteret fjernundervisning i Folkeskolen". Oplægget følges op af input fra tidens debat om programmering og kodning i didaktiske og pædagogiske læringsmiljøer. 


Herefter holder vi en "cafe-debat", hvor de studerende bliver placeret i tre grupper. I hver gruppe er der et tema de skal diskutere, samt en række spørgsmål, de skal besvare. Svarene noteres ned og bliver liggende ved de enkelte cafe-borde, så de studerende kan få inspiration af hinanden, når de bevæger sig rundt mellem bordene. Vi samler op på en "Padlet", hvor de studerende udvælger to interessante vinkler fra det bord, de er sluttet ved. På denne måde får vi de studerende i tale, og en fornemmelse af, om og/eller de har erfaring med digitale medier og teknologier i en pædagogisk praksis. 


Efter en kort pause afsluttes dagen med aktiviteten "Remix en leg eller et spil" med brug af teknologier. De studerende bliver præsenteret for 4 teknologier:
 - Ozobotter
 - QR-koder
 - Makey Makey 
 - Coding Pirates Spil

De roterer mellem disse teknologier og afprøver dem. Herefter skal de lave en aktivitet målrettet børn i indskolingen, hvor de inddrager de præsenterede teknologier. Denne aktivitet ligner den vi har beskrevet i programmet for den endelige workshop. Forskellen er her, at de studerende skal rotere og afprøve alle teknologier. Dette er helt bevidst, da vi gerne vil undersøge, hvilke teknologier de intuitivt vil vælge. På samme måde som ved den endelige workshop, skal de studerende afslutte dagen, med at lave en videopræsentation af deres aktivitet. 

__________________________________________________________________________

Dag 2 Indledes med kaffe og te
Herefter skal Helene holde oplæg om det uformelle rum vs. skolekonteksten, mulighederne ved "den åbne skole" og indblik i den 3. bølge. Alt dette foregår via Google Hangout på storskærm. 


Herefter vises der film om 21st Century Skills og bagefter ser vi deltagernes klip fra gårdagens aktiviteter. 

Dernæst skal vi lege en lille leg, der giver mening senere på dagen, da tilgangen er den samme. Nemlig det, at vi alle tager del i at løse en fælles opgaven, og selvom vi finder på en god ide, videregiver vi den til andre, for at få nye input. 
I kender nok legen som "fold-en-trold"

Efter en kort pause, skal vi i gang med "Storytelling"- aktiviteten. Her skal grupperne lave hver deres del af en fælles historie/fortælling med brug af digitale medier og teknologier. Der kan vælges, at anvende Ozobotter, Makey Makey, QR-kode, Coding Pirates eller andet. 
Under hele aktiviteten vil der være kontakt til Helene gennem Google Hangout, som sidder klar til at vejlede og komme med gode input. 

Vi afslutter dagen med, at præsentere historierne for hinanden.

Vi ser frem til to fremragende dage. 














Share:

2 kommentarer:

  1. Det ser virkelig spændende ud. Jeg glæder mig til at følge processen og høre mere om hvordan det er gået.

    SvarSlet
  2. Bare vent til næste blogindlæg - det bliver SÅ godt :)

    SvarSlet

Om denne blog

Styrelsen for IT og Læring (STIL) og Center for Undervisningsmidler og Digitale Medier (CUDiM) indledte efteråret 2016 et samarbejde omkring "Forsøg med Assisteret Fjernundervisning i Folkeskolen". Læs om projektet her. Vi deltager i dette projekt i forbindelse med vores speciale, som er tilknyttet UCN i Aalborg Kommune. Vi har designet en workshop gennem Design-Based Research, som kan bidrage til et kompetenceløft af pædagogstuderende inden for brug af teknologi og digitale medier. Bloggen har været vores elektroniske dagbog i perioden februar - juni 2017.

Oversigt over blog

Leveret af Blogger.

Bidragydere