14. februar 2017

En Elektronisk Dagbog

I forbindelse med vores aktionsforskningprojekt har vi valgt at benytte bloggenren som en slags elektronisk dagbog - kodeordene er kollaboration, transparens og læring.

I forbindelse med vores kandidatuddannelse IT Didaktisk Design, blev vi allerede på 1. semester introduceret til blog som arbejdsredskab. Bloggenren kan sammenlignes med en elektronisk dagbog, da det giver en autentisk mulighed for at udtrykke oplevelser, erfaringer, tanker etc. I dette tilfælde tager bloggen afsæt i vores specialeproces, hvor vi (de to forfattere) medtænker bloggen som et forum, hvor vores data bliver indsamlet samtidigt med at den kan debatteres med vores læsere. Dette giver os mulighed for både at blive klogere på selv i processen, og inspirerer andre med vores data og blogindlæg.
Nedenstående viser processen “En Blog Bliver Til”:
Vi anvendte “skærmdelingsfunktionen” på Google Hangout, så vi begge kunne følge med. Nu skulle vores blog designes og vores første step, var beslutning om host. Vi valgte, Google Blogger da vi har erfaringer  med Google Apps bl.a. Google Drev. Designet er brugervenligt og nemt at anvende - samtidigt er det praktisk, da den kan tilknyttet ens Google-konti. Fordelene ved Blogger er ligeledes, at det ligger som open source og er gratis at benytte.  
Vi kastede os over at downloade templates til Bloggen, da vi gerne ville undgå de simple design som alle valgte. Hvordan er det med free-templates og hvordan får man filen tilknyttet bloggen? Her kom youtube i brug med det samme.

Så, nu var det næste opsætningen. Gennem Google Hangout snakker vi sammen og skiftes til at byde ind; både med indhold, men også når der lige skal hentes vejledning på youtube og søges gratis billeder på nettet. Det giver en dynamik og en følelse af et online-rum åbner sig og indbyder til kollaborativ proces.

4 timer senere havde vi en fungerende blog med det rette layout, de rette funktioner og dette blogindlæg klar til udgivelse. Ingen af os havde dybere kendskab til Blogger forinden. Hvad lærte vi på 4 timer:
  • Hvordan man opretter en blog fra “første klik”
  • Hvordan man downloader og tilknytter nye templates
  • Hvordan man ændrer på layoutet i den valgte template
  • At finde billedemateriale som man lovligt må benytte (vi benyttede freepik.com)

Og hvor måtte vi i første omgang give op (grrrr):
  • Ændring af HTML-koder i forsøget på at inddrage nye billeder i layoutet


Hvis du har erfaringer med brug af blogs i undervisningen eller andre tanker herom - smid endelig en kommentar!
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Om denne blog

Styrelsen for IT og Læring (STIL) og Center for Undervisningsmidler og Digitale Medier (CUDiM) indledte efteråret 2016 et samarbejde omkring "Forsøg med Assisteret Fjernundervisning i Folkeskolen". Læs om projektet her. Vi deltager i dette projekt i forbindelse med vores speciale, som er tilknyttet UCN i Aalborg Kommune. Vi har designet en workshop gennem Design-Based Research, som kan bidrage til et kompetenceløft af pædagogstuderende inden for brug af teknologi og digitale medier. Bloggen har været vores elektroniske dagbog i perioden februar - juni 2017.

Oversigt over blog

Leveret af Blogger.

Bidragydere